Selaa sanastoa tässä hakemistossa.

Erikoismerkit | A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z | Å | Ä | Ö | Kaikki

K

Käytettävyys

Käytettävyys (usability) tarkoittaa, kuinka helposti ja tehokkaasti käyttäjät voivat käyttää tuotetta, järjestelmää tai verkkosivustoa saavuttaakseen tavoitteensa. Se sisältää esimerkiksi oppimisen nopeuden, käyttömukavuuden, virheiden minimointi ja käyttäjän tyytyväisyyden. Hyvä käytettävyys tekee palvelusta intuitiivisen ja miellyttävän käyttää ja se parantaa käyttäjäkokemusta.


Käyttäjäkokemus

Käyttäjäkokemus (UX, User Experience) tarkoittaa käyttäjän kokonaisvaltaista kokemusta tuotteen, palvelun tai järjestelmän käytöstä. Se kattaa käytettävyyden, käyttöliittymän, tunteet ja mieltymykset, jotka syntyvät käytön aikana. Hyvä UX tekee palvelusta miellyttävän, helppokäyttöisen ja tyydyttävän, parantaen käyttäjän sitoutumista ja tyytyväisyyttä.


Käyttäjätunnus

Käyttäjätunnus on yksilöllinen tunniste, jota käytetään käyttäjän tunnistamiseen ja pääsyn hallintaan tietojärjestelmissä, verkkosivustoilla ja sovelluksissa. Se koostuu usein käyttäjän valitsemasta nimestä tai sähköpostiosoitteesta ja on yhdistetty salasanaan. Käyttäjätunnus ja salasana yhdessä mahdollistavat turvallisen kirjautumisen ja tietojen suojauksen.


Käyttöliittymä

Käyttöliittymä (UI, User Interface) on osa järjestelmää, jonka kautta käyttäjät vuorovaikuttavat laitteen, ohjelmiston tai verkkosivuston kanssa. Se sisältää visuaaliset elementit kuten painikkeet, valikot, ikonit ja tekstikentät. Hyvin suunniteltu UI on intuitiivinen, selkeä ja visuaalisesti miellyttävä, tehden käyttäjäkokemuksesta sujuvan ja tehokkaan.