Aiheen kuvaus

  • TYÖSSÄOPPIMISEN SALKKU (OPS 2014)

    Nuoriso- ja vapaa-ajanohjauksen perustutkinto

  • TYÖPAIKALLA OPPIMINEN

    Työpaikalla järjestettävää koulutusta toteutetaan ammatin oppimisen kannalta riittävän pitkissä jaksoissa. Näin opiskelija saa tilaisuuden oppia kokonaisuuksia ja ottaa vastuuta työtehtävistään. Työpaikalla tapahtuvan koulutuksen jakso voidaan suorittaa myös ulkomailla, jos se vastaa opetussuunnitelman tavoitteita ja on etukäteen sovittu. Keudalla on ohjeet kansainvälisestä työssäoppimisesta.

    Kun opiskelija hankkii osaamista työpaikalla, hän ei ole työsuhteessa, työpaikka ei maksa palkkaa eikä vastiketta, tehdään koulutussopimus. Sen allekirjoittavat oppilaitoksen edustaja ja työpaikan edustaja.  Keuda vastaa lakisääteisestä tapaturmavakuutuksesta. Keudan opiskelijoille on otettu vastuuvakuutus työssäoppimisajalle.

  • OHJAAVA OPETTAJA

    Ohjaavan opettajan tehtävänä on

    • varmistaa työpaikan soveltuvuuden koulutussopimukseen ja näyttöihin, joka valmentaa opiskelijan työpaikkaa varten
    • huolehtia osaltaan siitä, että opiskelija tietää velvollisuuksistaan noudattaa työpaikan järjestystä sekä työstä ja työturvallisuudesta annettuja ohjeita ja määräyksiä
    • antaa työpaikalle tarvittavat tiedot opiskelijan lähtötilanteesta
    • huolehtii työpaikkaohjaajan ohjausosaamisen varmistamisesta
    • tukee koulutussopimustyöpaikkaa koulutussopimuksen ja näytön toteuttamisessa
    • perehdyttää työpaikan edustajat tutkinnon perusteisiin.

    Koulutuksen järjestäjä (Keuda) vastaa, että koulutussopimukseen perustuvaa koulutusta järjestetään lakien ja asetusten mukaisesti.

  • TYÖELÄMÄN EDUSTAJA/TYÖPAIKKAOHJAAJA

    Työpaikan tärkein henkilö on työpaikkaohjaaja, joka

    • huolehtii opiskelijan perehdytyksestä
    • osallistuu koulutussopimuksen ja näytön suunnitteluun, toteutukseen ja arviointiin
    • ohjaa tavoitteellisesti HOKSin mukaan ja antaa palautetta osaamisen kehittymisestä
    • tekee ohjausyhteistyötä oppilaitoksen/ opettajan/muiden työpaikan työntekijöiden kanssa.



  • OSAAMISEN OSOITTAMINEN (NÄYTTÖ) JA ARVIOINTI

    OSAAMISEN HANKKIMINEN ja OPISKELIJAN TAVOITTEET

    Jokaisessa tutkinnon osassa on omat ammattitaitovaatimukset, joiden pohjalta opiskelija laatii henkilökohtaiset tavoitteet. Tavoitteiden kirjaamiseen hän saa tukea työelämän edustajalta ja ohjaavalta opettajalta. Opiskelijalla on oikeus saada sellaista opetusta ja ohjausta, joka mahdollistaa tutkinnon perusteiden mukaisten ammattitaitovaatimusten ja osaamistavoitteiden saavuttamisen.

    Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että käytännön työtehtävät ovat sellaisia, että opiskelijan henkilökohtaiset osaamistavoitteet voidaan niitä tekemällä saavuttaa.

    OSAAMISEN OSOITTAMINEN eli NÄYTTÖ

    Kun opiskelija on hankkinut osaamista ja saavuttanut osaamistavoitteet, hän osoittaa osaamisensa näytössä. Näytössä opiskelija osoittaa, miten hyvin hän on saavuttanut tutkinnon perusteissa määritellyn keskeisen ammattitaidon tai osaamisen. Hän työskentelee käytännön työtehtävissä näytön suunnitelman mukaisesti.

    NÄYTÖN ARVIOINTI

    Näytön jälkeen arviointikeskustelussa opiskelija arvioi omaa osaamistaan. Itsearviointi ei vaikuta osaamisen arviointiin tai siitä annettavaan arvosanaan. Opiskelijan osaamista arvioidaan monipuolisesti vertaamalla sitä tutkinnon perusteissa määrättyyn osaamiseen. Arvioinnin tulee kattaa kaikki suoritettavan tutkinnon osan perusteiden mukaiset ammattitaitovaatimukset.

    Näytön arvioivat työelämän edustaja ja opettaja. He päättävät arvosanan ja opettaja kirjaa arvioinnin perustelut. Jos näyttö on hylätty, tehdään suunnitelma näytön täydentämisestä tai uusimisesta.

    ARVIOINNIN TARKISTAMINEN JA OIKAISU

    Opiskelija voi pyytää arvioijilta kirjallisesti arvioinnin tarkistamista 14 päivän kuluessa arvioinnista. Arvioijien on tehtävä päätös arvioinnin tarkistamisesta ilman aiheetonta viivytystä.Opiskelija voi pyytää työelämätoimikunnalta kirjallisesti oikaisua arvioinnin tarkistamista koskevaan päätökseen. Oikaisua on pyydettävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.


  • ATERIAKORVAUS

    Ateriakorvaukseen ovat oikeutettuja omaehtoiset perustutkintokoulutuksessa olevat opiskelijat, jotka ovat työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa palkatta, eivätkä saa maksutonta ruokaa työpaikalla. Ateriakorvaus maksetaan vain, jos opiskelijalla on voimassa oleva Keudan ja työpaikan välinen sopimus työpaikalla tapahtuvasta oppimisesta. Poissaolopäiviltä, vapaapäiviltä ja pienryhmäpäivästä ei makseta ateriakorvausta.

    Kalenterivuonna 2017 ateriakorvaus on 3,50 €/työpäivä ja se maksetaan suoraan opiskelijalle.

  • OHJAAJUUS 35 osp

    Työpaikalla tapahtuva oppiminen kahdeksan viikkoa eli 12 osp

    Ammattitaitovaatimukset

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja:

    • osaa käyttää työssään omaa ohjaajuuttaan ja toimia nuoriso- ja vapaa-aikatyön ammatillisten periaatteiden ja arvopohjan mukaan
    • toimii ohjaustyössään suunnitelmallisesti ja tavoitteellisesti
    • soveltaa ohjaussuunnitelmia yksilön ja ryhmän ohjauksessa tarkoituksenmukaisella tavalla
    • toimii toteuttaen kasvatusvastuuta ja kasvatuksellisia tavoitteita
    • tiedostaa oman ammatillisen kasvunsa ja sen merkityksen nuoriso- ja vapaa-aikatyössä
    • ottaa huomioon ohjattavien erilaisuuden sekä erityisen tuen tarpeen
    • huolehtii ohjattavien kokonaisvaltaisesta turvallisuudesta ja ottaa huomioon nuoriso- ja vapaa-aikatyön työturvallisuuteen liittyvät tekijät
    • toteuttaa yhteisöllisyyttä ja osallisuutta vahvistavia ohjaustilanteita yksilö- ja ryhmänohjauksessa
    • tuntee ihmisen elämänkaaren ja eri ikävaiheisiin liittyvät kehityshaasteet
    • osaa kohdata ja ohjata eri-ikäisiä
    • osaa auttaa ohjattavia vaikeissa elämäntilanteissa ja kykenee toimimaan tukena myös laajempaa yhteisöä koskettavissa kriiseissä
    • tuntee sosiaalisen vahvistamisen periaatteet ja osaa soveltaa niitä omassa työssään
    • ymmärtää ryhmädynamiikan lainalaisuudet
    • toimii työssään ja ohjaustilanteissa ammattieettisesti


    Ammattitaidon osoittamistavat

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osoittaa osaamisensa ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa sellaisessa ohjaustoiminnassa, jossa keskeinen taito on kasvatusvastuuseen ja tavoitteellisuuteen perustuva ohjaajuus. Hän suunnittelee ja toteuttaa kohderyhmän tarpeiden mukaisen ohjaustilanteen ja siihen sopivat ohjausmenetelmät.

    Työtä tehdään siinä laajuudessa, että osoitettava osaaminen vastaa kattavasti tutkinnon perusteissa määrättyjä ammattitaitovaatimuksia, arvioinnin kohteita ja kriteereitä.

    Ammattiosaamisen näyttöä tai tutkintotilaisuutta voidaan jatkaa toisessa työpaikassa/työkohteessa tai ammatillisessa peruskoulutuksessa koulutuksen järjestäjän osoittamassa muussa paikassa niin, että osaamisen osoittamisen kattavuus varmistuu.

    Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa osaamista ei voida työtä tekemällä ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa kattavasti osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla.

  • OHJAUKSEN MENETELMÄT 30 osp

    Työpaikalla tapahtuva oppiminen kahdeksan viikkoa eli 12 osp

    Ammattitaitovaatimukset

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja:

    • tuntee yleisesti ohjauksen eri ohjausmenetelmien periaatteita ja soveltuvuutta nuoriso- ja vapaa-aika-alalla työskentelyyn
    • osaa työskennellä käyttäen valittuja ohjausmenetelmiä: valittu menetelmäalue voi olla kulttuuriohjaus, liikunnanohjaus, luonto- ja elämystoiminta, nuorten tieto- ja neuvontapalvelut, media- ja verkko-ohjaus tai teknisten ja käden taitojen ohjaaminen
    • käyttää valittua ohjausmenetelmää luodakseen virikkeellistä ja tavoitteellista (kasvatus)toimintaa, jossa kohtaaminen ja vuorovaikutus mahdollistuvat
    • tuntee yhteisöllisyyden ja yhteisöohjauksen merkityksen ja käyttää eri ohjausmenetelmien mahdollisuuksia yhteisöllisessä ohjauksessa
    • kiinnittää huomiota työskentely-ympäristön viihtyisyyteen ja kulttuuriarvoihin


    Ammattitaidon osoittamistavat

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osoittaa osaamisensa ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa ohjaamalla ryhmää yhdellä valitsemallaan menetelmäalueella (a-f). Hän työskentelee ryhmän tai ryhmien kanssa ja toimii rakentaen yhteisöllisyyttä ja hyödyntäen menetelmien erityispiirteet. Hän laatii menetelmien soveltamista varten turvallisuussuunnitelman ja kartoittaa mahdolliset toiminnan riskit.

    Työtä tehdään siinä laajuudessa, että osoitettava osaaminen vastaa kattavasti tutkinnon perusteissa määrättyjä ammattitaitovaatimuksia, arvioinnin kohteita ja kriteereitä.

    Ammattiosaamisen näyttöä tai tutkintotilaisuutta voidaan jatkaa toisessa työpaikassa/työkohteessa tai ammatillisessa peruskoulutuksessa koulutuksen järjestäjän osoittamassa muussa paikassa niin, että osaamisen osoittamisen kattavuus varmistuu.

    Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa osaamista ei voida työtä tekemällä ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa kattavasti osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla.

  • OHJAUS ERI TOIMINTAYMPÄRISTÖISSÄ 40 osp

    Työpaikalla tapahtuva oppiminen kahdeksan viikkoa eli 12 osp

    Ammatitaitovaatimukset

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja:

    • osaa työskennellä nuoriso- ja vapaa-aika-alan toimintaympäristöissä (valtio/kunta/yksityinen/kolmas sektori) työyhteisön jäsenenä
    • toteuttaa eri toimintaympäristöjen mukaista tavoitteellista toimintaa erilaisille kohderyhmille
    • tuntee alan erityiset ja työn yleiset säädökset ja turvallisuus- ja laatutekijät sekä osaa noudattaa ja soveltaa niitä työssään
    • tuntee yhteistyökumppaneita ja osaa moniammatillisen yhteistyön menetelmiä
    • tuntee työn päätöksentekorakenteet ja rahoitusmahdollisuuksia ja osaa ottaa toiminnassaan huomioon taloudelliset edellytykset


    Ammattitaidon osoittamistavat

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osoittaa osaamisensa ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa ainakin yhden toimintaympäristön toiminnan toteuttamisessa moniammatillisesti tai yhteistyössä eri toimijoiden kanssa. Hän perehtyy valitun toimintaympäristön toimintaan, organisaatioon ja päätöksentekojärjestelmään sekä käyttää ympäristöön soveltuvia ohjausmenetelmiä. Hän selvittää toimintaympäristön yhteistyökumppanit ja toiminnan roolit.

    Työtä tehdään siinä laajuudessa, että osoitettava osaaminen vastaa kattavasti tutkinnon perusteissa määrättyjä ammattitaitovaatimuksia, arvioinnin kohteita ja kriteereitä.

    Ammattiosaamisen näyttöä tai tutkintotilaisuutta voidaan jatkaa toisessa työpaikassa/työkohteessa tai ammatillisessa peruskoulutuksessa koulutuksen järjestäjän osoittamassa muussa paikassa niin, että osaamisen osoittamisen kattavuus varmistuu.

    Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa osaamista ei voida työtä tekemällä ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa kattavasti osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla.

  • NUORTEN SOSIAALINEN VAHVISTAMINEN 20 osp

    Työpaikalla tapahtuva oppiminen kahdeksan viikkoa eli 12 osp

    Ammattitaitovaatimukset

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja:

    • tunnistaa sosiaalista vahvistamista tarvitsevan nuoren ja/tai nuorten ryhmän
    • hallitsee varhaisen tukemisen ja kohtaamisen menetelmiä
    • pystyy toimimaan moniammatillisessa yhteistyössä
    • osaa työskennellä tukea tarvitsevan nuoren ja hänen perheensä kanssa
    • ymmärtää nuoriso- ja vapaa-aikatyön ja järjestötyön osana ehkäisevää lastensuojelua
    • tuntee nuorisotyöntekijän velvollisuudet ja toiminnan rajat
    • tuntee auttamisjärjestelmän ja osaa ohjata nuoren ja hänen perheensä oikeiden palvelujen piiriin


    Ammattitaidon osoittamistavat

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osoittaa osaamisensa ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa järjestämällä toimintaa erityisryhmälle tai yhteistyössä erityisryhmän kanssa, opastamalla ryhmää vapaa-aikatoiminnoissa tai työskentelemällä laitoksessa. Hän käyttää ohjausta ja menetelmiä, jotka vahvistavat sosiaalisesti erityistä tukea tarvitsevaa nuorta.

    Työtä tehdään siinä laajuudessa, että osoitettava osaaminen vastaa kattavasti tutkinnon perusteissa määrättyjä ammattitaitovaatimuksia, arvioinnin kohteita ja kriteereitä.

    Ammattiosaamisen näyttöä tai tutkintotilaisuutta voidaan jatkaa toisessa työpaikassa/työkohteessa tai ammatillisessa peruskoulutuksessa koulutuksen järjestäjän osoittamassa muussa paikassa niin, että osaamisen osoittamisen kattavuus varmistuu.

    Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa osaamista ei voida työtä tekemällä ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa kattavasti osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla.

  • KANSALAIS- JA JÄRJESTÖTOIMINNAN OHJAUS 15 osp

    Ammattitaitovaatimukset

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja:

    • ymmärtää järjestöjen aseman ja mahdollisuudet alalla
    • osaa suunnitella ja järjestää toimintaa kansalaistoiminnan arvojen, päämäärien ja toimintatapojen mukaisesti
    • tuntee järjestöjen organisaatiorakenteita
    • osaa perustella vapaaehtoistoiminnan ja kansalaistoiminnan merkitystä yhteiskunnassa
    • osaa motivoida toimintaan kansalais- ja vapaaehtoistoiminnassa
    • osaa hyödyntää kolmannen sektorin ja julkisen sektorin yhteistyömahdollisuuksia
    • osaa käyttää järjestötoiminnan yleisimpiä tuki- ja avustusmuotoja
    • osaa ohjata ja opastaa vapaaehtoistoimijoita sekä organisoida vapaaehtoistoimintaa

    Ammattitaidon osoittamistavat

    Opiskelija tai tutkinnon suorittaja osoittaa osaamisensa ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa kansalaistoiminnassa tai järjestötyössä. Hän ohjaa toimintaa kansalaisjärjestössä tai liikkeessä, toteuttaa järjestön kerhotoimintaa tai vastaavaa ja osallistuu järjestön työryhmän työskentelyyn. Hän voi myös osallistua yhteisön, järjestön, yrityksen tai yhdistyksen vapaaehtoistoimintaryhmän toimintaan sekä toteuttaa muiden toimijoiden kanssa yhdessä tapahtuman, konsertin tai juhlan.

    Työtä tehdään siinä laajuudessa, että osoitettava osaaminen vastaa kattavasti tutkinnon perusteissa määrättyjä ammattitaitovaatimuksia, arvioinnin kohteita ja kriteereitä.

    Ammattiosaamisen näyttöä tai tutkintotilaisuutta voidaan jatkaa toisessa työpaikassa/työkohteessa tai ammatillisessa peruskoulutuksessa koulutuksen järjestäjän osoittamassa muussa paikassa niin, että osaamisen osoittamisen kattavuus varmistuu.

    Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittavaa osaamista ei voida työtä tekemällä ammattiosaamisen näytössä tai tutkintotilaisuudessa kattavasti osoittaa, sitä täydennetään muulla osaamisen arvioinnilla.