Keuda Liiketoiminnan perustutkinto 2024 - ePerusteet
Tutkinnon osan laajuus on 15 osaamispistettä ja se on liiketoiminnan perustutkinnon valinnainen tutkinnon osa.
Tutkinnon osassa opit ymmärtämään asiakaskokemuksen merkityksen organisaatiolle ja pääset käytännön kehittämistehtävän kautta suunnittelemaan asiakaskokemusta kehittäviä ratkaisuja.
Tutkinnon osaan sisältyvät seuraavat osaamiskokonaisuudet:
- Kehittämiskohteen valinta,
- kehittäminen sekä
- tulosten esitteleminen ja palaute.
- Opiskelija
- Opiskelija
- tunnistaa asiakaskokemuksen merkityksen liiketoiminnalle
- tunnistaa organisaation asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä ja keinoja luoda arvoa asiakkaalle
- hankkii asiakaskokemustietoa
- noudattaa ohjaavia säädöksiä sekä organisaation ohjeita tietosuojasta ja salassapidosta
- noudattaa ohjaavia säädöksiä ja organisaation ohjeita tietoturvasta
- hyödyntää hankkimaansa asiakaskokemustietoa kehittämiskohteen valinnassa ja rajauksessa
- Opiskelija
- määrittää valitun asiakasryhmän asiakaspolun
- nimeää asiakaspolulla kosketuspisteitä ja kuvaa niiden merkitystä asiakasryhmälle
- ideoi kehittämisratkaisuja kosketuspisteisiin
- sopii toteutettavasta kehittämisratkaisusta
- määrittää kehittämistavoitteen ja -toimenpiteet
- toteuttaa kehittämistyötä tavoitteen mukaisesti
- käyttää tarvittavia työvälineitä, materiaaleja, ohjelmistoja tai sovelluksia
- toimii energia- ja resurssiviisaasti
- Opiskelija esittelee työnsä tuloksia
kerää palautetta kehittämistoimien hyödyllisyydestä
arvioi asiakaskokemuksen kehittämisen onnistumista ja tuloksellisuutta
- toteuttaa työn ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti
- tarvitsee joissakin tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa perustietoa
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen mukaisesti
- toteuttaa työn oma-aloitteisesti ja ohjeiden mukaisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja vuorovaikutteisesti
- tarvitsee vain harvoissa tilanteissa lisäohjeita
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa tarkoituksenmukaisesti
- muuttaa toimintaansa saamansa palautteen ja omien havaintojen mukaisesti
- toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja aloitteellisesti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy tavanomaisista ongelmanratkaisutilanteista
- hyödyntää työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti vuorovaikutustilanteissa
- selviytyy ongelmanratkaisutilanteista hyödyntäen monipuolisia ratkaisutapoja
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa monipuolisesti ja perustellusti
- arvioi suoriutumistaan realistisesti sekä tunnistaa vahvuuksiaan ja kehittämisen kohteitaan
- suunnittelee ja toteuttaa työkokonaisuuden itsenäisesti ottaen huomioon muut toimijat
- toimii yhteistyökykyisesti ja rakentavasti haastavissakin vuorovaikutustilanteissa
- soveltaa työssä tarvittavaa tietoa ongelmanratkaisutilanteissa monipuolisesti ja kriittisesti
- esittää työhön ja toimintaympäristöön liittyviä perusteltuja kehittämisehdotuksia
- arvioi suoriutumistaan realistisesti ja esittää perusteltuja ratkaisuja osaamisensa kehittämiseen
- ymmärtää oman työnsä merkityksen osana laajempaa kokonaisuutta
Opiskelija osoittaa ammattitaitonsa näytössä käytännön työtehtävissä kehittämällä joko organisaation sisäisten tai ulkoisten asiakkaiden asiakaskokemusta työpaikan työympäristössä. Opiskelija tunnistaa asiakaskokemukseen vaikuttavia tekijöitä, ideoi kehittämisratkaisuja, toteuttaa kehittämistyön sekä esittelee tulokset ja arvioi asiakaskokemuksen kehittämistä. Siltä osin kuin tutkinnon osassa vaadittua ammattitaitoa ei voida arvioida näytön perusteella, ammattitaidon osoittamista täydennetään yksilöllisesti muilla tavoin.
Lisäksi opiskelija suorittaa työelämän edellyttämät luvat ja pätevyydet, jotka ovat välttämättömiä ammattitaitovaatimuksissa edellytetyn osaamisen osoittamiseksi.

- Opettaja
Mia Kilpinen